Miskraam

miskraam

Soms verloopt de zwangerschap niet zoals jullie hadden gehoopt. Het kan helaas voorkomen dat een zwangerschap eindigt in een miskraam. Bij ongeveer 10% van alle zwangerschappen gebeurt dit. Dat is dan een emotionele periode. Het brengt vaak abrupt een einde aan plannen en fantasieën over jullie verwachte kind.

Symptomen

Bloedverlies en/of buikpijn kunnen de eerste tekenen zijn van een miskraam. Bloedverlies komt vaker voor tijdens de zwangerschap en betekent niet altijd dat je een miskraam krijgt. Ongeveer 50% van de vrouwen met bloedverlies in het eerste trimester krijgt een miskraam. Soms kom je er bij de echo pas achter dat het hartje niet klopt of dat er geen goede zwangerschap is aangelegd.

Bij ongeveer 6-7 weken zwangerschap kunnen wij met de echo zien of het hartje klopt. Bij een kloppend hartje is de kans op een miskraam klein, maar zeker niet uitgesloten. Bedenk vooral dat een echo niets verandert aan de uitkomst van de zwangerschap. Een echo zal dus ook niet altijd zekerheid of geruststelling geven.

Hoe verder?

Als het vruchtje nog in je baarmoeder zit, is het belangrijk dat het daar weer uit komt. Soms komt de miskraam vanzelf op gang en krijg je bloedverlies en stevige buikpijn. In andere gevallen is het nodig om daar wat hulp bij te krijgen. Dit kan door tabletten te nemen die de baarmoeder stimuleren samen te trekken. Hierdoor komt de miskraam alsnog op gang. Een andere optie is een curettage.

Wanneer contact opnemen?

Het is verstandig om in de volgende situaties contact met ons op te nemen:

• Hevig bloedverlies (langdurig en meer dan een menstruatie).
  • Bij klachten van duizeligheid, sterretjes zien of flauwvallen.
  • Bij langdurig aanhouden van buikpijn en/of bloedverlies. Dit kan een aanwijzing zijn voor een incomplete miskraam.
  • Als je koorts krijgt (temperatuur van 38° graden of hoger).

Wij proberen je in deze periode zo goed mogelijk te begeleiden. Je kunt met al je vragen bij ons terecht. Lees de brochure “een miskraam, wat nu?”